II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

w Wodzisławiu Śląskim

Nauka z WAT

WAT Projekt ACE

 

Informacje dotyczące projektu
„Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca"

 

Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, w partnerstwie z Powiatem Augustowskim, reprezentowanym przez Augustowskie Centrum Edukacyjne w Augustowie, realizuje projekt „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca" w ramach Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty", działanie 3.3 „Poprawa jakości kształcenia, poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia w obszarze nauk ścisłych w 40 szkołach ponadgimnazjalnych w Polsce, poprawa jakości i zwiększenie efektywności kształcenia w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych.

Czytaj więcej...

Wizyta w Turcji

Pierwsza wizyta robocza partnerów projektu Greener World


Turcja, Vezírköprű 5 - 10 listopada 2013

 

PODRÓŻ
Wyruszyliśmy tuż po północy 5 listopada w następującym składzie: uczennice Liceum Plastycznego Aleksandra Ryszka i Marta Zbroja – laureatki konkursu na logo projektu Greener World oraz nauczyciele pracujący przy projekcie - Joanna Dziwoki i Wojciech Komorek.
Najpierw minibusem do Wiednia, później pierwszy samolot do Istambułu i drugi do Samsun. Ostatni środek transportu to kolejny minibus, który zabrał nas do celu naszej podróży – Vezírköprű w prowincji Samsun. Dojechaliśmy na miejsce około 17, na dziewczyny już czekały rodziny goszczące.

 

DZIEŃ I
W środę, 6 listopada po raz pierwszy spotkaliśmy reprezentantów wszystkich krajów partnerskich naszego projektu – znaliśmy się wcześniej tylko z korespondencji mailowej.
Powitał nas koordynator – Rahmi, przedstawił dyrektora swojej szkoły pana Ísmail Uzun. Rahmi pracuje w prestiżowej szkole średniej, która specjalizuje się w kształceniu młodzieży zainteresowanej przedmiotami ścisłymi. Szkoła jest bardzo nowoczesna, w każdej sali znajduje się tablica interaktywna używana jako zwykłe narzędzie do pracy – mieliśmy okazję wziąć udział w lekcjach matematyki i chemii.
Uczniowie szkoły przygotowali dla nas pokaz tradycyjnych tańców tureckich, które mieliśmy okazję przećwiczyć już sami wieczorem. Staraliśmy się bardzo:)
W tym dniu odbyło się też pierwsze spotkanie robocze – omawialiśmy szczegóły harmonogramu działań projektowych, poszczególne zadania jak i przybliżone terminy najbliższych spotkań.

 

DZIEŃ II
Od rana ważne spotkania – w urzędzie miasta z zarządzającym prowincją panem Mahmut Kașikgi, który opowiadał nam o Vezírköprű i znaczeniu współpracy w ramach projektu. Wypiliśmy tradycyjną turecką herbatkę i wręczyliśmy podarunek od władz naszego powiatu.
Po południu już tylko praca – prezentowaliśmy owoce naszych przygotowań – przedstawiliśmy partnerom projektu naszą szkołę, opowiedzieliśmy o organizowanych przez nas przedsięwzięciach edukacyjnych i tradycjach naszego regionu. Druga prezentacja, jaką obejrzeli partnerzy projektu dotyczyła zasobów wodnych Polski i sposobu ich użytkowania na poziomie indywidualnym, lokalnym i ogólnopolskim.
Mieliśmy okazję obejrzeć prezentacje wszystkich partnerów projektu i sądząc po tym co zobaczyliśmy, możemy się spodziewać bardzo ciekawej współpracy. Odbyliśmy również kilka ważnych debat ze Słowakami – o pochodzenie Janosika czy przynależność terytorialną Trzech Koron:) Nasi partnerzy mają wspaniałe poczucie humoru!

 

DZIEŃ III
Kolejna ważna wizyta – tym razem przyjął nas burmistrz miasta pan Ibrahim Sadık Edis.
Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasto Amsaya, którego największą i najsłynniejszą atrakcją są grobowce pontyjskie wykute w skale w zboczu górskim wznoszącym się nad miastem.
Zwiedziliśmy też piękny meczet w centrum miasta, mieliśmy okazję wejść do środka i wysłuchać co na jego temat mają nam do opowiedzenia tureccy uczniowie, którzy pełnili rolę przewodników.
Wieczorem wzięliśmy udział w kolacji pożegnalnej, na której gościł również burmistrz miasta. Przed kolacją nasze plastyczki miały okazję przyjrzeć się artyście przy pracy – malował prezentując ciekawą technikę malarską tzw. marbling.
W trakcie kolacji wręczono nam oficjalne certyfikaty potwierdzające nasz udział w wizycie roboczej.
Kolejna wizyta robocza już w lutym w Hiszpanii, ale zanim ona nastąpi czeka nas sporo pracy związanej z realizacją kolejnych działań wynikających z założeń projektu.

 

Wycieczka do Krakowa w ramach projektu Aktywna Nauka

20 grudnia grupa uczniów z klas IIa, IIb, IId, IIId i IIIe pojechała do Krakowa na spektakl w Teatrze im. J. Słowackiego. Była to nagroda za aktywny udział w zajęciach z retoryki.

Odwiedziliśmy również jeden z oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie – Nowe Sukiennice. Trzeba przyznać, że zgromadzone tam obrazy – zwłaszcza pięknie odrestaurowany „Hołd pruski" Jana Matejki – wywarły na nas ogromne wrażenie. Pospacerowaliśmy po rynku, byliśmy na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Najwytrwalsi zwiedzili jeszcze wystawę szopek krakowskich, a nawet zajrzeli do „Szuflady".

Wieczorem obejrzeliśmy spektakl muzyczny „Ziemia obiecana". Był świetny – może szkoda, że to dzieło Reymonta nie jest już naszą szkolną lekturą.

Regulamin rekrutacji do projektu "Greener World"

Projekt „Greener World" programu Comenius – Partnerskie Projekty Szkół realizowany
przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej

 

Regulamin rekrutacji

 

§1 Postanowienia wstępne

Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji uczniów ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH do udziału w partnerskim projekcie szkół „Greener World" programu Comenius.

 

§2 Informowanie o prowadzonej rekrutacji

W celu zapewnienia równego dostępu do informacji o projekcie wszystkim zainteresowanym uczniom z klas I i II Liceum Ogólnokształcącego, oraz I, II i II Liceum Plastycznego przewiduje się zamieszczenie informacji o prowadzonej rekrutacji oraz regulaminu rekrutacji na stronie internetowej ZSP.

 

§3 Założona liczba uczestników

Zgodnie z zapisami projektu udział w mobilnościach wezmą min. 24 osoby. W przypadku, gdy w budżecie projektu pojawią się oszczędności, możliwe będzie zwiększenie ilości uczestników.
Ze względu na organizację cyklu kształcenia na poziomie licealnym w projekcie mogą wziąć udział wyłącznie uczniowie klas I i II Liceum Ogólnokształcącego oraz I,II,III Liceum Plastycznego.

 

§4 Sposób rekrutacji uczestników

Przedstawicieli kadry zaangażowanych w projekt wyznaczy dyrektor Liceum.

Planowane terminy rekrutacji uczniów:

1) wrzesień 2013 (Turcja)
2) luty 2014 (Hiszpania)
3) kwiecień 2014 (Włochy)
4) październik/listopad 2014 (Słowacja)
5) luty 2015 (Francja)
6) kwiecień 2015 (Portugalia)

Uczniów biorących udział w wyjeździe wyłoni komisja rekrutacyjna złożona z dyrektora Liceum, koordynatora projektu oraz nauczyciela nadzorującego pracę uczniów nad poszczególnymi zadaniami wynikającymi z realizacji projektu.
Kryterium wyboru uczniów na wyjazd do Turcji stanowi wygrana w konkursie na logo projektu oraz konkursu na prezentację multimedialną na temat szkoły.
Kryterium wyboru uczniów na kolejne wyjazdy (Hiszpania, Włochy, Słowacja, Francja, Portugalia) stanowią:

  • dotychczasowa aktywność na polu działań projektowych
  • udział w kolejnych konkursach oraz zadaniach wynikających z założeń projektu (ogłaszanych sukcesywnie na stronie internetowej szkoły)
  • odpowiedni poziom znajomości j. angielskiego
  • zachowanie niebudzące zastrzeżeń wychowawcy, koordynatora oraz zespołu uczącego
  • W przypadkach wątpliwych o zakwalifikowaniu/niezakwalifikowaniu ucznia na wyjazd zadecyduje dyrektor ZSP

 

§5 Informacja o wynikach rekrutacji

Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej zostanie każdorazowo sporządzony protokół, a informacja o uczniach
zakwalifikowanych na wyjazd zostanie umieszczona na stronie internetowej szkoły.

Informacje na temat projektu Comenius

Informacje dotyczące projektu Comenius Greener world realizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych  

w Wodzisławiu Śląskim

od września 2013 do lipca 2015.

 

Państwa partnerskie projektu:

  • Turcja  - koordynator projektu
  • Polska
  • Włochy
  • Hiszpania
  • Portugalia
  • Francja
  • Słowacja 

Po każdym zakończonym etapie projektu organizowane będę wizyty robocze w w/w państwach, udział w nich wezmą uczniowie najbardziej zaangażowani w projekt (wyjazdy są w pełni finansowane ze środków Unii Europejskiej)

Cel główny projektu to podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów szkół partnerskich.

Zadania, którymi będziemy się zajmować to m.in.:

  • badanie poziomu zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza
  • analiza zasobów wodnych i sposobu ich wykorzystania
  • określenie wpływu budynku szkoły na środowisko naturalne
  • poznanie alternatywnych źródeł energii
  • przeprowadzanie ankiet dot. świadomości ekologicznej

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY

Osoby chcące uzyskać dodatkowe informacje dotyczące konkursów oraz udziału w całym projekcie będą miały taką możliwość 5 września na długiej przerwie (11.20-11.40) w sali nr 1.

Wycieczka do Warszawy w ramach projektu Aktywna Nauka

19 kwietnia grupa uczniów z klas IIIc i IIIb pojechała do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Była to nagroda za aktywny udział w zajęciach z matematyki projektu Aktywna Nauka.

Znad Wisły, wzdłuż ciekawego gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej przeszliśmy się na Plac Józefa Piłsudskiego – udało nam się zobaczyć uroczystą odprawę wart przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Później jeszcze wędrówka pod Pałac Prezydencki, rzut oka na Stadion Narodowy – i już idziemy do „Kopernika".
Zwiedzanie rozpoczynamy od pracy w laboratoriach – fizycznym i chemicznym. Zajęcia są naprawdę ciekawe i nikt się nie nudzi.
W laboratorium fizycznym badamy właściwości ciekłego azotu i jego wpływ na otoczenie. Udaje się nam również zmusić nadprzewodnik do fruwania w powietrzu. Wyniki badań własnoręcznie filmujemy i opisujemy na komputerach – materiały otrzymane na płytce są ciekawą pamiątką z wycieczki.
W laboratorium chemicznym badamy własności polimerów. Produkujemy też styropian.
Potem czas na indywidualne zwiedzanie „Kopernika" – każdy znalazł tu coś ciekawego dla siebie.
Wróciliśmy bardzo zmęczeni – wyprawa trwała ponad 20 godzin, ale zadowoleni. Tym bardziej, że niektórzy pierwszy raz byli w Warszawie.

Aktywna Nauka

 PROJEKT AKTYWNA NAUKA – I EDYCJA

 

Pracę rozpoczęliśmy 3 grudnia 2012 roku...
Projekt, przygotowany przez Śląską Sieć Metropolitalną z Gliwic obejmuje 10 liceów ogólnokształcących z naszego województwa (naszymi partnerami są szkoły z Gliwic, Żor, Tychów, Rudy Śląskiej i Świętochłowic). Na zajęciach korzystamy z zasobów portalu „Matematyka bez tajemnic", gdzie obok kursu przygotowującego do matury z matematyki znajdują się również materiały z retoryki, fizyki i doradztwa zawodowego.

W roku szkolnym 2012/2013:

  • Uczniowie klas IIIc i IIIb (31 osób) przygotowują się do obowiązkowej matury z matematyki pod opieką p. Sylwii Bizoń, a na zajęciach z doradztwa zawodowego wspólnie z p. Ewą Olejniczak zastanawiają się nad wyborem przyszłego zawodu.
  • Uczniowie klas IIa i IId (31 osób) pod okiem p. Tadeusza Winklera, korzystając z materiałów Uniwersity of Columbia, poszerzają swoją wiedzę z fizyki.
  • Uczniowie klas IId, IIe, Ia, Ib oraz Id (53 osoby) na zajęciach z retoryki prowadzonych przez p. Stanisławę Wieczorek i p. Elżbietę Kącką będą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne. Dodatkowo uczniowie klas IId, IIe i Ia (31 osób) uczestniczą w zajęciach z doradztwa zawodowego.
  • Uczniowie klasy IId (10 osób), pod opieką p. Sylwii Bizoń pogłębiają i poszerzają swoją wiedzę matematyczną.

 

W roku szkolnym 2012/13 pracowaliśmy na portalu na szkolnych pracowniach komputerowych. Po otrzymaniu zagwarantowanego w projekcie sprzętu (projektory, ekrany i 30 tabletów) wróciliśmy do pracowni przedmiotowych.
W kwietniu 2013 roku klasy trzecie skończyły zajęcia – uczniowie klas IIIc i IIIb w nagrodę za aktywny udział w projekcie pojechali na wycieczkę do Warszawy, do Centrum Kopernika.


We wrześniu 2013 roku rozpoczął się nabór uzupełniający do projektu:

  • Uczniowie klasy Ia uczęszczają na zajęcia z fizyki (zajęcia prowadzi p. Tadeusz Winkler) oraz matematyki (zajęcia prowadzi p. Paweł Sosnowski)
  • Uczniowie klasy Ic uczęszczają na zajęcia z retoryki (zajęcia prowadzi p. Elżbieta Kącka) oraz doradztwa zawodowego (zajęcia prowadzi p. Ewa Olejniczak)
  • Uczniowie klasy Id uczęszczają na zajęcia z matematyki (zajęcia prowadzi p. Sylwia bizoń) oraz z retoryki (zajęcia prowadzi p. Stanisława Wieczorek) i doradztwa zawodowego (zajęcia prowadzi p. Ewa Olejniczak).


Młodsi uczestnicy projektu pojadą na wycieczki zimą – grupa matematyczno-fizyczna do Centrum Kopernika w Warszawie, a uczniowie uczęszczający na zajęcia z retoryki do teatru w Krakowie.


Koordynator I EDYCJI
Sylwia Bizoń

 

Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu http://aktywnanauka.edu.pl/

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok