W dniach 20-26 marca 2023 roku trwa coroczna kampania uświadamiająca Global Money Week - Światowy Tydzień Pieniądza. W związku z tym 20 marca uczniowie klas 1C, 1D, 1G i 1H mieli okazję wziąć udział w spotkaniu z pracownikiem Narodowego Banku Polskiego. Podczas prelekcji Pan Bartosz Łuczywo zapoznał młodzież z zadaniami Narodowego Banku Polskiego oraz ze sposobami sprawdzania autentyczności banknotów emitowanych przez Narodowy Bank Polski. Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób zabezpieczone są pieniądze, na jakie elementy należy zwrócić uwagę i w którym miejscu znajdują się one na banknocie, oraz jak wyglądają poszczególne banknoty w świetle przechodzącym i ultrafioletowym.
Z radością informujemy, że Martyna Irczyk, uczennica klasy 2A, została zakwalifikowana do etapu centralnego Olimpiady Lingwistyki Matematycznej! Gratulujemy!
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej jest olimpiadą interdyscyplinarną, w której uczestnicy rozwiązują zadania lingwistyczne na podstawie ograniczonych danych. Polecenia formułowane są w języku polskim. W etapie okręgowym uczestnicy rozwiązywali trzy zadania:
1) analiza i tłumaczenie tekstu z języka pite, którym posługuje się zaledwie 30 użytkowników w centralnej części szwedzkiej Laponii - język ten ma status języka krytycznie zagrożonego;
2) ustalenie wymowy wyrazów w języku kaingang na podstawie zapisu ortograficznego; językiem kaingang posługuje się współcześnie grupa 18 tysięcy użytkowników w południowej Brazylii;
3) złożone zadanie wymagające analizy semantycznej i składni w języku phuthi, który jest językiem z rodziny nigero-kongijskiej; szacuje się, że posługuje się nim kilkadziesiąt tysięcy ludzi w Lesotho.
Z grupy 4757 uczestników Olimpiady, do ścisłego finału zakwalifikowano zaledwie 66 uczestników z całego kraju. Finał odbędzie się 6 kwietnia w Instytucie Matematycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Będziemy trzymać kciuki!
Podczas wczorajszej wycieczki do Rud mieliśmy okazję odkryć i zgłębić fascynującą historię Pocysterskiego Zespołu Klasztorno-Pałacowego. To miejsce, które wciąż emanuje duchem przeszłości i stanowi niezwykłą atrakcję dla miłośników historii i architektury. Uczniowie klasy 1LSP, 2 ALSP i 2 BLSP mieli okazję na szybką powtórkę z historii architektury od sztuki romańskiej, przez gotyk, po barok. Klasztor pocysterski oraz przylegający do niego pałac to prawdziwe arcydzieła architektury.
Wycieczka nie ograniczyła się tylko do podziwiania architektury i malowniczego parku przy Klasztorze, mieliśmy też możliwość odwiedzenia wystawy "Ikonokody" Grzegorza Tomasiaka. Artysta łączy tradycyjną sztukę pisania ikon z cyfrowymi technologiami, dzięki czzemu tworzy nowy kontekst i wymiar "starym" technikom malarskim.
"Zawodowy debiut" to projekt realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Wodzisławiu Śląskim we współpracy z liceami ogólnokształcącymi powiatu wodzisławskiego.
W programie uczestniczyło 39 uczniów klas trzecich naszej szkoły. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z rzeczywistą specyfiką pracy na różnych stanowiskach w wybranych przedsiębiorstwach. Swoje drzwi otworzyli dla nich: PPZOZ w Rydułtowach i w Wodzisławiu Śląskim (szpital), Sąd Rejonowy w Wodzisławiu Śląskim, Komenda Powiatowa Policji, Wydawnictwo Nowiny, Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wodzisławiu Śląskim, Śląskie Centrum Medyczne - Dom bez barier "Maja", Dentica Center, Gabinet stomatologiczny - Lexstom, przedszkole Bursztynek, Pilsner Pub, Lasok Architekci, Gabinet weterynaryjny Zdrowy zwierz w Rogowie, RCK Feniks Rydułtowy oraz Urząd Pracy.
Wczoraj tj. 07.03 mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć w naszym Liceum Sztuk Plastycznych pana Krzysztofa Hetmanioka, właściciela firmy MC5 specjalizującej się w projektowaniu kompleksowych koncepcji dla piekarni i kawiarni. Spotkanie z panem Hetmaniokiem było fascynującym spojrzeniem na świat projektowania graficznego i budowania marki.
Pan Krzysztof podzielił się z nami pasją swojej pracy oraz unikalnym podejściem do projektowania, szczególnie w kontekście branży gastronomicznej. Jego firma, MC5, znana jest z tworzenia profesjonalnych brandingów, które nie tylko wizualnie przyciągają uwagę, ale także oddają charakter i wartości klientów.