Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, w partnerstwie z Powiatem Augustowskim, reprezentowanym przez Augustowskie Centrum Edukacyjne w Augustowie, realizuje projekt „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca" w ramach Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty", działanie 3.3 „Poprawa jakości kształcenia, poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia w obszarze nauk ścisłych w 40 szkołach ponadgimnazjalnych w Polsce, poprawa jakości i zwiększenie efektywności kształcenia w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych.
PODRÓŻ
Wyruszyliśmy tuż po północy 5 listopada w następującym składzie: uczennice Liceum Plastycznego Aleksandra Ryszka i Marta Zbroja – laureatki konkursu na logo projektu Greener World oraz nauczyciele pracujący przy projekcie - Joanna Dziwoki i Wojciech Komorek.
Najpierw minibusem do Wiednia, później pierwszy samolot do Istambułu i drugi do Samsun. Ostatni środek transportu to kolejny minibus, który zabrał nas do celu naszej podróży – Vezírköprű w prowincji Samsun. Dojechaliśmy na miejsce około 17, na dziewczyny już czekały rodziny goszczące.
DZIEŃ I
W środę, 6 listopada po raz pierwszy spotkaliśmy reprezentantów wszystkich krajów partnerskich naszego projektu – znaliśmy się wcześniej tylko z korespondencji mailowej.
Powitał nas koordynator – Rahmi, przedstawił dyrektora swojej szkoły pana Ísmail Uzun. Rahmi pracuje w prestiżowej szkole średniej, która specjalizuje się w kształceniu młodzieży zainteresowanej przedmiotami ścisłymi. Szkoła jest bardzo nowoczesna, w każdej sali znajduje się tablica interaktywna używana jako zwykłe narzędzie do pracy – mieliśmy okazję wziąć udział w lekcjach matematyki i chemii.
Uczniowie szkoły przygotowali dla nas pokaz tradycyjnych tańców tureckich, które mieliśmy okazję przećwiczyć już sami wieczorem. Staraliśmy się bardzo:)
W tym dniu odbyło się też pierwsze spotkanie robocze – omawialiśmy szczegóły harmonogramu działań projektowych, poszczególne zadania jak i przybliżone terminy najbliższych spotkań.
DZIEŃ II
Od rana ważne spotkania – w urzędzie miasta z zarządzającym prowincją panem Mahmut Kașikgi, który opowiadał nam o Vezírköprű i znaczeniu współpracy w ramach projektu. Wypiliśmy tradycyjną turecką herbatkę i wręczyliśmy podarunek od władz naszego powiatu.
Po południu już tylko praca – prezentowaliśmy owoce naszych przygotowań – przedstawiliśmy partnerom projektu naszą szkołę, opowiedzieliśmy o organizowanych przez nas przedsięwzięciach edukacyjnych i tradycjach naszego regionu. Druga prezentacja, jaką obejrzeli partnerzy projektu dotyczyła zasobów wodnych Polski i sposobu ich użytkowania na poziomie indywidualnym, lokalnym i ogólnopolskim.
Mieliśmy okazję obejrzeć prezentacje wszystkich partnerów projektu i sądząc po tym co zobaczyliśmy, możemy się spodziewać bardzo ciekawej współpracy. Odbyliśmy również kilka ważnych debat ze Słowakami – o pochodzenie Janosika czy przynależność terytorialną Trzech Koron:) Nasi partnerzy mają wspaniałe poczucie humoru!
DZIEŃ III
Kolejna ważna wizyta – tym razem przyjął nas burmistrz miasta pan Ibrahim Sadık Edis.
Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasto Amsaya, którego największą i najsłynniejszą atrakcją są grobowce pontyjskie wykute w skale w zboczu górskim wznoszącym się nad miastem.
Zwiedziliśmy też piękny meczet w centrum miasta, mieliśmy okazję wejść do środka i wysłuchać co na jego temat mają nam do opowiedzenia tureccy uczniowie, którzy pełnili rolę przewodników.
Wieczorem wzięliśmy udział w kolacji pożegnalnej, na której gościł również burmistrz miasta. Przed kolacją nasze plastyczki miały okazję przyjrzeć się artyście przy pracy – malował prezentując ciekawą technikę malarską tzw. marbling.
W trakcie kolacji wręczono nam oficjalne certyfikaty potwierdzające nasz udział w wizycie roboczej.
Kolejna wizyta robocza już w lutym w Hiszpanii, ale zanim ona nastąpi czeka nas sporo pracy związanej z realizacją kolejnych działań wynikających z założeń projektu.
20 grudnia grupa uczniów z klas IIa, IIb, IId, IIId i IIIe pojechała do Krakowa na spektakl w Teatrze im. J. Słowackiego. Była to nagroda za aktywny udział w zajęciach z retoryki.
Odwiedziliśmy również jeden z oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie – Nowe Sukiennice. Trzeba przyznać, że zgromadzone tam obrazy – zwłaszcza pięknie odrestaurowany „Hołd pruski" Jana Matejki – wywarły na nas ogromne wrażenie. Pospacerowaliśmy po rynku, byliśmy na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Najwytrwalsi zwiedzili jeszcze wystawę szopek krakowskich, a nawet zajrzeli do „Szuflady".
Wieczorem obejrzeliśmy spektakl muzyczny „Ziemia obiecana". Był świetny – może szkoda, że to dzieło Reymonta nie jest już naszą szkolną lekturą.
§1 Postanowienia wstępne
Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji uczniów ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH do udziału w partnerskim projekcie szkół „Greener World" programu Comenius.
§2 Informowanie o prowadzonej rekrutacji
W celu zapewnienia równego dostępu do informacji o projekcie wszystkim zainteresowanym uczniom z klas I i II Liceum Ogólnokształcącego, oraz I, II i II Liceum Plastycznego przewiduje się zamieszczenie informacji o prowadzonej rekrutacji oraz regulaminu rekrutacji na stronie internetowej ZSP.
§3 Założona liczba uczestników
Zgodnie z zapisami projektu udział w mobilnościach wezmą min. 24 osoby. W przypadku, gdy w budżecie projektu pojawią się oszczędności, możliwe będzie zwiększenie ilości uczestników.
Ze względu na organizację cyklu kształcenia na poziomie licealnym w projekcie mogą wziąć udział wyłącznie uczniowie klas I i II Liceum Ogólnokształcącego oraz I,II,III Liceum Plastycznego.
§4 Sposób rekrutacji uczestników
Przedstawicieli kadry zaangażowanych w projekt wyznaczy dyrektor Liceum.
Planowane terminy rekrutacji uczniów:
1) wrzesień 2013 (Turcja)
2) luty 2014 (Hiszpania)
3) kwiecień 2014 (Włochy)
4) październik/listopad 2014 (Słowacja)
5) luty 2015 (Francja)
6) kwiecień 2015 (Portugalia)
Uczniów biorących udział w wyjeździe wyłoni komisja rekrutacyjna złożona z dyrektora Liceum, koordynatora projektu oraz nauczyciela nadzorującego pracę uczniów nad poszczególnymi zadaniami wynikającymi z realizacji projektu.
Kryterium wyboru uczniów na wyjazd do Turcji stanowi wygrana w konkursie na logo projektu oraz konkursu na prezentację multimedialną na temat szkoły.
Kryterium wyboru uczniów na kolejne wyjazdy (Hiszpania, Włochy, Słowacja, Francja, Portugalia) stanowią:
§5 Informacja o wynikach rekrutacji
Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej zostanie każdorazowo sporządzony protokół, a informacja o uczniach
zakwalifikowanych na wyjazd zostanie umieszczona na stronie internetowej szkoły.
Zapraszamy do udziału w konkursach organizowanych w ramach projektu Comenius realizowanego przez naszą szkołę. Szczegóły konkursów dostępne są poniżej:
Informacje dotyczące projektu Comenius Greener world realizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
w Wodzisławiu Śląskim
od września 2013 do lipca 2015.
Państwa partnerskie projektu:
Po każdym zakończonym etapie projektu organizowane będę wizyty robocze w w/w państwach, udział w nich wezmą uczniowie najbardziej zaangażowani w projekt (wyjazdy są w pełni finansowane ze środków Unii Europejskiej)
Cel główny projektu to podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów szkół partnerskich.
Zadania, którymi będziemy się zajmować to m.in.:
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY
Osoby chcące uzyskać dodatkowe informacje dotyczące konkursów oraz udziału w całym projekcie będą miały taką możliwość 5 września na długiej przerwie (11.20-11.40) w sali nr 1.
19 kwietnia grupa uczniów z klas IIIc i IIIb pojechała do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Była to nagroda za aktywny udział w zajęciach z matematyki projektu Aktywna Nauka.
Znad Wisły, wzdłuż ciekawego gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej przeszliśmy się na Plac Józefa Piłsudskiego – udało nam się zobaczyć uroczystą odprawę wart przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Później jeszcze wędrówka pod Pałac Prezydencki, rzut oka na Stadion Narodowy – i już idziemy do „Kopernika".
Zwiedzanie rozpoczynamy od pracy w laboratoriach – fizycznym i chemicznym. Zajęcia są naprawdę ciekawe i nikt się nie nudzi.
W laboratorium fizycznym badamy właściwości ciekłego azotu i jego wpływ na otoczenie. Udaje się nam również zmusić nadprzewodnik do fruwania w powietrzu. Wyniki badań własnoręcznie filmujemy i opisujemy na komputerach – materiały otrzymane na płytce są ciekawą pamiątką z wycieczki.
W laboratorium chemicznym badamy własności polimerów. Produkujemy też styropian.
Potem czas na indywidualne zwiedzanie „Kopernika" – każdy znalazł tu coś ciekawego dla siebie.
Wróciliśmy bardzo zmęczeni – wyprawa trwała ponad 20 godzin, ale zadowoleni. Tym bardziej, że niektórzy pierwszy raz byli w Warszawie.
Pracę rozpoczęliśmy 3 grudnia 2012 roku...
Projekt, przygotowany przez Śląską Sieć Metropolitalną z Gliwic obejmuje 10 liceów ogólnokształcących z naszego województwa (naszymi partnerami są szkoły z Gliwic, Żor, Tychów, Rudy Śląskiej i Świętochłowic). Na zajęciach korzystamy z zasobów portalu „Matematyka bez tajemnic", gdzie obok kursu przygotowującego do matury z matematyki znajdują się również materiały z retoryki, fizyki i doradztwa zawodowego.
W roku szkolnym 2012/2013:
W roku szkolnym 2012/13 pracowaliśmy na portalu na szkolnych pracowniach komputerowych. Po otrzymaniu zagwarantowanego w projekcie sprzętu (projektory, ekrany i 30 tabletów) wróciliśmy do pracowni przedmiotowych.
W kwietniu 2013 roku klasy trzecie skończyły zajęcia – uczniowie klas IIIc i IIIb w nagrodę za aktywny udział w projekcie pojechali na wycieczkę do Warszawy, do Centrum Kopernika.
We wrześniu 2013 roku rozpoczął się nabór uzupełniający do projektu:
Młodsi uczestnicy projektu pojadą na wycieczki zimą – grupa matematyczno-fizyczna do Centrum Kopernika w Warszawie, a uczniowie uczęszczający na zajęcia z retoryki do teatru w Krakowie.
Koordynator I EDYCJI
Sylwia Bizoń
Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu http://aktywnanauka.edu.pl/