ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

w Wodzisławiu Śląskim

II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. ks. prof. J. Tischnera Liceum Sztuk Plastycznych im. O. Boznańskiej
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi
im. ks. prof. Józefa Tischnera
Liceum Sztuk Plastycznych im. Olgi Boznańskiej

Wokół Wyspiańskiego i nie tylko…

14 maja klasa 4LSP wzięła udział w ostatniej wycieczce w ramach projektu realizowanego wspólnie z SDL „Spichlerz” z Czernicy. Tym razem pojechaliśmy do Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kazimierza. Wspólnie z przewodniczką przemierzaliśmy urokliwe uliczki, zaglądaliśmy do kościołów i synagog. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Skałki. W Krypcie Zasłużonych (powstała w latach 1876-1880) spoczywają między innymi: Jan Długosz, Józef Ignacy Kraszewski, Karol Szymanowski, Czesław Miłosz, Stanisław Wyspiański, ... Zwiedziliśmy również Bazylikę św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika z XIV w, przebudowaną w XIX w. Weszliśmy do kościoła pw. Katarzyny Aleksandryjskiej z XIV w. Byliśmy na Placu Wolnica (dawnym rynku głównym samodzielnego miasta Kazimierz) pod kazimierskim ratuszem. Na Placu Nowym obejrzeliśmy dziewiętnastowieczną halę targową, gdzie do II wojny światowej mieściła się rytualna rzeźnia. Byliśmy w Starej Synagodze z XV w. (ta najstarsza synagoga w Polsce została zamieniona na muzeum) i w synagodze Remu z XVI w. W synagodze Remu nadal odbywają się żydowskie nabożeństwa, a za nią znajduje się kirkut założony w 1535 r. z cennymi macewami.
Z Kazimierza przeszliśmy na Rynek główny Krakowa i powędrowaliśmy dalej.
Najpierw do Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, które mieści się w osiemnastowiecznym Starym Spichlerzu. Tu mieliśmy okazję zobaczyć portrety własne Wyspiańskiego i portrety znajomych z kręgu krakowskiej cyganerii, projekty witraży Bóg Ojciec i Żywioł Ognia do okien kościoła Franciszkanów w Krakowie, model Akropolis i karton witrażowy Wanda do katedry na Wawelu, propozycje dekoracji, mebli i tkanin do gmachu Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego, teatralia do sztuk opartych na wątkach antycznych, m.in. Protesilasa i Laodamii, oraz ilustracje do eposu Homera "Iliada". Potem powędrowaliśmy do Domu Józefa Mehoffera, zwanym Pałacem pod Szyszkami z połowy XIX w. Obiekt reprezentuje formułę muzeum-domu artysty, w tym wypadku z bogatym, autentycznym wyposażeniem wnętrz i wieloma dziełami Józefa Mehoffera. Dodatkową atrakcją jest ogród na tyłach domu, który został odtworzony na podstawie obrazów artysty.
Wycieczkę kończyliśmy spektaklem Stanisława Wyspiańskiego „Wesele” w teatrze im. Juliusza Słowackiego. Wspaniałe, trwające prawie trzy godziny widowisko, przygotowane przez Maję Kleczewską 123 lata po prapremierze we wspaniałej „oprawie” najpiękniejszej sceny Krakowa na długo pozostanie w naszej pamięci. Ale już przedstawienie się kończy i opada kurtyna – słynna Kurtyna Kobiet, przygotowana na 130-lecie teatru ze 130 nazwiskami najsłynniejszych krakowskich kobiet. Wśród nich Olga Boznańska, patronka naszego LSP.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.